همزمان با فرارسیدن دهه ولایت و امامت فرصت را مغتنم شمرده و به برخی از کلام بزرگان در خصوص این عید خجسته اشاره می نمائیم.
امید با بهره مندی از فیوضات اقیانوس بیکران خاندان عصمت و طهارت، بتوانیم را رهروان راستین این بزرگان معصوم باشیم.
غدیر در کلام بزرگان
حضرت امام(ره) فرمودند: زنده نگه داشتن این عید [ غدیر ] نه به این است که چراغانى بشود و قصیده خوانى بشود و مداحى بشود، اینها خوب است اما مسئله این نیست، مسئله این است که به ما یاد بدهند چطور باید تبعیت کنیم.
گزیده اى از سخنان حضرت امام و مقام معظم رهبرى درباره عید غدیر خم
الف : کلام امام
من این عید سعید بزرگ اسلامى را و مذهبى را به همه ملت هاى مستضعف و به مسلمین جهان و به ملت بزرگوار تبریک عرض مى کنم.
غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد.
مسئله غدیر ، مسئله اى نیست که به نفسه براى حضرت امیر یک مسئله اى پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است.
غدیر براى ایشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش غدیر آمده است.
زنده نگه داشتن این عید [ غدیر ] نه به این است که چراغانى بشود و قصیده خوانى بشود و مداحى بشود، اینها خوب است اما مسئله این نیست، مسئله این است که به ما یاد بدهند چطور باید تبعیت کنیم.
قضیه غدیر جعل حکومت است این است که قابل نصب است.
ولایتى که در حدیث غدیر است به معناى حکومت است نه به معناى مقام معنوى.
حضرت امیر است که غدیر را به وجود آورده است ، مقام شامخ اوست که اسباب این شده است که خداى تبارک و تعالى او را حاکم قرار بدهد.
غدیر آمده است تا بفهماند سیاست به همه مربوط است.
این حکومتى که عجین با سیاست است در روز غدیر براى حضرت امیر ثابت شد .
این که این قدر صداى غدیر بلند شده است و این قدر براى غدیر ارج قائل شده اند ـ و ارج هم دارد ـ براى این است که با اقامه ولایت یعنى با رسیدن حکومت به دست صاحب حق همه این مسائل حل مى شود و همه انحرافات از بین مى رود.
امروز که عید غدیر است و از بزرگترین اعیاد مذهبى است.
روز عید غدیر روزى است که پیغمبر اکرم (ص) وظیفه حکومت را معین فرمود و الگوى حکومت اسلامى را تا آخر تعیین فرمود.
ب: سخن رهبر
پیغمبر اکرم (ص) در قضیه غدیر و در مقابل چشم مسلمانان و دیدگان تاریخ کسى را به عنوان جانشین خود تعیین کرد که به طور کامل از ارزش هاى اسلامى برخوردار بود.
از ماجراى غدیر مى توان فهمید که امیرالمؤمنین در همان چند سال خلافت و حکومت خودشان اولویت اول در نظر مبارکشان استقرار عدل الهى و اسلام است.
در مسئله غدیر حقایق بسیارى نهفته است.
اهمیت عید سعید غدیر به عنوان برترین عید ها به این دلیل است که متضمن ولایت الله وجود مقدس و شخصیت ممتاز امیر مؤمنان على (ع) در قلمرو نفس انسانى و جامعه بشرى به عنوان امام و پیشوا برترین الگو و نمونه است .
عید غدیر خم از دیدگاه بزرگان و عالمان
عید غدیر ، یک عید اصیل اسلامى است . چرا که روز هجدهم ذى الحجه را مسلمانان در سه قرن اول ، به این عنوان جشن مى گرفته اند . گفتار مقریزى که مى گوید : اولین بارى که این عید در اسلام معروف شد، در زمان فرمانروایى معزلدوله على بن بویه ، در عراق بود ، وى آن را به سال سیصد و پنجاه و دو هجرى ، بوجود آورد و از آن پس ، شیعیان این روز را عید قرار دادند، غیر صحیح و قابل قبول نیست؛ زیرا مسعودى گفته است : فرزندان و شیعیان على رضى الله عنه ، این روز را گرامى مى داشتند. و این در حالى است که مسعودى شش سال قبل از تاریخى که مقریزى مى گوید ، یعنى به سال سیصد و چهل و شش هجرى ، فوت کرده است.
فرات بن ابراهیم از دانشمندان قرن سوم ، حدیثى را از امام صادق (ع) روایت مى کند که حضرت در آن از آباء طاهرینش ـ علیهم السلام ـ نقل مى کند: رسول اکرم(ص) فرمود:
یوم غدیر خم أفضل أعیاد أمتى …
( روز غدیر از بهترین اعیاد امت من است … )
امام على (ع) در سالى که روز جمعه و روز غدیر با هم مصادف شده بود، براى مردم خطبه خواند و در آن فرمود:
ان الله عزوجل جمع لکم معشر المؤمنین فى هذا الیوم عیدین عظیمین کبیرین … (خداى عزوجل در این روز ، دو عید عظیم بزرگ را براى شما گروه مؤمنان جمع کرده است.)
در این خطبه طولانى امام مردم را به انجام کارهایى که شایسته است در اعیاد انجام گردد و اظهار شادى و سرور در این گونه ایام ـ بطور تفصیل ـ امر مى کند. طالبین به این خطبه مراجعه کنند .
فرات به سند خود از فرات بن أحنف و او از امام صادق (ع) روایت مى کند که : به امام عرض کردم : فدایت شوم ، آیا عیدى بهتر از عید فطر و عید قربان و روز جمعه و روز عرفه براى مسلمین وجود دارد ؟ حضرت به من فرمود:
نعم ، أفضلها و أعظمها و أشرفها عندالله منزله، هو الیوم الذى أکمل الله فیه الدین، و أنزل على نبیه محمد : ألیوم اکملت لکم دینکم الخ …
( بلى ، افضل و أعظم و أشرف اعیاد از نظر قدر و منزلت در نزد خدا ، روزى است که در آن خدا دینش را کامل کرد و آیه شریفه : الیوم أکملت لکم دینکم … را بر پیامبرش نازل کرد. )
در کتاب شریف کافى آمده است: حسن بن راشد از امام صادق (ع) نقل مى کند که حضرت روز غدیر را عید خواند و در آخر کلام خود فرمود:
فإن الأنبیاء صلوات الله علیهم کانت تأمر الأوصیاء بالیوم الذى کان یقام فیه الوصی أن یتخذ عیدا
( انبیاء الهى صلوات الله علیهم به جانشینان خود دستور مى دادند که روز انتخاب و برگزیدن وصى را جشن بگیرند )
حسن مى گوید : عرض کردم : اگر کسى آن را روزه بگیرد چه وضعى دارد ؟
حضرت فرمود : صیام ستین شهرا
مؤید این مطلب روایتى است که خطیب بغدادى از ابوهریره، با سندى که راویان آن همگى از ثقات مى باشند، نقل مى کند. در این روایت ابوهریره نقل مى کند:
هر کس روز هجدهم ذى الحجه را روزه بگیرد، ثواب روزه شصت ماه برایش نوشته مى شود و این روز ، روز غدیر خم است.
و در روایت دیگرى آمده است که : رسول اکرم (ص) به حضرت على (ع) سفارش کرد که مسلمین این روز را عید بگیرند. در این باره به روایات ذیل مراجعه کنید:
روایت مفضل بن عمر از امام صادق (ع)، روایت عمار بن حریز عبدى از امام صادق (ع) و روایت ابوالحسن لیثى از امام صادق (ع) و نیز روایت زیاد بن محمد از آن حضرت (ع).
فیاض بن عمر محمد بن طوسى در سال دویست و پنجاه و نه ، در حالى که بیش از نود سال از عمرش مى گذشت گفت : ابوالحسن على بن موسى الرضا ـ علیه السلام ـ را در روز غدیر خم دیدم که گروهى از خواصش ، در حضور آن بزرگوار نشسته بودند. حضرت (ع) آنان را براى صرف افطار دعوت کرده بود و طعام و خیرات و عطایابى از قبیل پوشاک و حتى انگشتر و کفش به منازل آنان فرستاد و وضع آنان و حواشى خود را تغییر داد و در آن روز وسائلى را دیدم بکار گرفتند که سابقه نداشت و در این حال حضرت (ع) فضایل این روز بزرگ را براى آنان ذکر مى کرد . الخ …
در کتاب مختصر بصائر الدرجات، به اسناد از محمد بن علاء همدانى واسطى و یجبى بن جریح بغدادى آمده است که گفتند : با هم، به قصد دیدار احمد بن اسحاق قمى، از اصحاب امام حسن عسکرى (ع) ( متوفاى ۲۶۰ ) عازم شهر قم شدیم . هنگامى که رسیدیم، در منزل او را کوبیدیم ، دخترکى عراقى در را باز کرد . حال احمد را از او پرسیدیم. گفت : مشغول برگزارى عید خود است ، زیرا امروز عید است . گفتیم : سبحان الله ، أعیاد شیعه چهارتاست : عید قربان ، عید فطر ، عید غدیر و روز جمعه الخ …
علامه امینى در کتاب ارزشمند الغدیر، دهها روایت از دهها کتاب مورد وثوق اهل سنت دال بر عید بودن روز غدیر در قرون اول اسلام و اینکه این عید ، شایع و معروف بود ، جمع آورى و نقل کرده است … کافى است به فصلى از این کتاب مراجعه شود که در آن تبریک و تهنیت شیخین ( ابوبکر و عمر ) به حضرت على (ع) را به مناسبت انتصاب او از طرف رسول خدا (ص) به ولایت ، ذکر مى کند .
غیر از منابعى که تهنیت صحابه را بدین مناسبت ذکر کرده اند و علاوه بر منابع بسیارى که بر عید بودن روز غدیر تصریح کرده اند، علامه امینى تبریک شیخین را از شصت منبع معتبر ذکر کرده است .
لذا از این مطالب معلوم مى شود که: گفته ابن تیمیه در مورد عید غدیر که: عید گرفتن این روز هیچگونه دلیلى ندارد و در بین سلف ، چه از اهل بیت و چه از دیگران، کسى آن را جشن نگرفته ، صحیح نیست و مستند به دلیل علمى یا تاریخى نمى باشد و دلائل محکم خلاف آن را ثابت مى کند