خانه » پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی تایباد

پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی تایباد

شهرستان تایباد

 

شهرستان تایباد، با مساحت ۳۰۳۲ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر، در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان خراسان رضوی(مشهد) واقع است. این شهرستان به طول   ۷۵ کیلومتر هم‌مرز با کشور افغانستان است و فاصله ۲۰ کیلومتر ی این کشور قرار دارد.  شهرستان مرکب از دو شهر، دو بخش؛ مرکزی و میان ولایت و دارای ۳۵ روستا است .

شهرستان تایباد مرکب از دو شهر، دو بخش مرکزی و میان ولایت و دارای ۳۸ روستا است. سه شهر مشهدریزه، کاریز و تایباد به عنوان مرکز این شهرستان با جمعیتی حدود ۵۵هزار نفر دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد.

شهرستان تایباد با ۶۵ هزار هکتار زمین زیرکشت محصولات زراعی و باغی، از قطب‌های مهم کشاورزی در استان خرسان رضوی می باشد.

گمرک دوغارون واقع در فاصله ۱۸ کیلومتری مرز ایران و افغانستان از گمرکات مهم  و درآمدزای کشور بوده که با یک قرن سابقه فعالیت و کسب مقام اول مسافری و مقام دوم صادرات کشور ، دراین شهرستان واقع شده است.

این شهرستان که از نظر بافت مذهبی، تلفیقی از  برادران اهل سنت و تشیع می باشد، در منطقه به عنوان نماد وحدت و یکدلی تلقی می گردد.

در اعصار گذشته تایباد، جایگاه تمدن‌های باشکوهی بوده است ، بنابراین نشانه هایی از آثار و ابینه مدنی و شهر نشینی در گوشه و کنار شهرستان به چشم می خورد . همچنین این منطقه  در ادوار گذشته از رونق خاصی برخوردار بوده و جایگاه علما و شخصیت های علمی و فرهنگی و سیاسی بوده است که ابنیه های  به جا مانده از آن دوران خود گویای  این مهم می باشد. بنای مسجد مزار مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی مربوط به دوره تیموری، و میل کرات مربوط به دوران سلجوقی از اثار تاریخی و مهم منطقه قلمداد می شود

این شهرستان با توجه به داشته ها و پتانسیل‌های موجود از جمله  منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، بازاراچه مرزی، شهرک صنعتی، ظرفیت ویژه در صادرات و واردات کالا؛ برخورداری از کریدور بین المللی شرق کشور و فعالیت بیش از ۳۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی، وجود مخازن عظیم ذخیره سازی نفت و مشتقات آن و وجود ۵۲۶ منبع آبی با زمین های بکر و حاصلخیز جهت کشاورزی و دامپروری، دارای قابلیت‌های بیشمار است که امیداوریم با نگاه    ویژه‌ای که مسئولین باید به مناطق مرزی معطوف داشته باشند، در آینده‌ای نچندان دور شاهد پیشرفت و توسعه این شهرستان در همه ابعاد بود.