خانه » تمامی مطالب » اخبار » با وجود بحران کرونا، برای درد کهنه رهاسازی فاضلابهای خانگی، دنبال کدام مقصر باشیم؟
با وجود بحران کرونا، برای درد کهنه رهاسازی فاضلابهای خانگی، دنبال کدام مقصر باشیم؟

با وجود بحران کرونا، برای درد کهنه رهاسازی فاضلابهای خانگی، دنبال کدام مقصر باشیم؟

بوی بد تعفن و چهره ناپسند ناشی از گندیدگی جوی های معابر، کوچه ها و خیابانها در قریب به اتفاق نقاط و محلات فقط بخش کوچکی از معضلات ناشی از آغشته شدن کف کوچه ها و خیابان ها در زمانه غوغای اپیدمی کرونا، به پساب های خانگی و فاضلاب است‌.

       هرچند اغلب مردم فاضلاب ناشی از شستشوی حیاط یا ناشی از ظرفشویی، آشپزخانه و روشویی را به عنوان فاضلاب نمی شناسند، اما این موارد جز فاضلاب بوده و رها کردن آنها در محیط می تواند موجب شیوع انواع بیماری‌های واگیر شود‌.

رفتار عده ای که از اصول شهروندی غافل و صرفا شهرنشین هستند در کنار کم‌کاری نهادهای مختلفی که در راستای ساماندهی فاضلاب خانگی باید فعال باشند، دامنه معضل رها سازی فاضلاب را که در گذشته مختص مناطق حاشیه شهر بوده به مناطق مرکزی شهر هم کشانده است. موضوعی که آنقدر اهمیت دارد ، که قانونگذار متخلفان در این زمینه را مستحق به پرداخت جزای نقدی و حتی حبس از ۳ ماه تا یک سال نیز برای عاملان آن دانسته است‌.

    در سایه بی توجهی‌ها در شهرمان گاها این متخلفان در موضع بالاتر از معترضان قرار می گیرند،  چرا که به قول آنها هیچ کس نمی‌تواند کاری در قبال عمل‌شان بکند‌! این عمل در زمانی که بحران کرونا بیداد می کند، علاوه بر نازیبایی و آلودگی بصری شهر، باعث آلودگی آب و خاک و شیوع بسیاری از بیماری می‌شود‌. بنابر قانون یکی از الزامات واگذاری انشعاب های آب وجود و پیش بینی دفع فاضلاب ها با حفر چاه های جاذب توسط متقاضیان در مکان مورد تقاضا است که گویا این امر هم در این اداره متولی  فراموش شده است.

 

متاسفانه در بعضی شهرها، ازجمله تایباد ما، تمام نگاه ها را متوجه شهرداری می‌بینیم، ولی شهرداری متولی برخورد با متخلفانی که فاضلاب خانگی خود را در معابر رها می کنند، نیست و هیچ وظیفه، قانون و یا الزام و یا برنامه ای برای ساماندهی فاضلاب شهری برعهده این دستگاه نیست ولی در عوض سازمان حفاظت از محیط زیست و مراکز بهداشت الزامات قانونی در این خصوص داشته و می بایست از افرادی که نسبت به رها‌سازی فاضلاب خانگی در معابر اقدام می کنند به دستگاه قضایی شکایت کنند‌.

طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، جرم محسوب می گردد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند، به حبس ۳ ماه تا یکسال محکوم خواهند شد‌.

علی ایحال در حال حاضر رهاسازی فاضلاب در شهرما وارد فاز جدیدی شده است، بدین صورت که رها سازی فاضلاب استحمام نیز وارد چرخه این رهاسازی گردیده است و بجاست که مسئولین عالی رتبه شهرستان، با تشکیل جلسه ای وظایف فراموش شده برخی دستگاه هایی که در این خصوص مسئولیت دارند، را بدان ها گوشزد کنند .

اما در این میان و برای برخورد با این معضل نیز لازم است گزینه اطلاع رسانی را که در این خصوص فراموش کرده‌ایم را نیز به کمک بگیریم و شایسته است رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری حتی المقدور برای عرض اندام در این گود  قدم بگذارند.

باشد که با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و د رمرحله بعد، برخوردهای قهریه و قضایی، در خصوص شیوع انواع بیماری ها، نازیبائی ها و بسیار دیگر مشکلات از جمله فرسایش اسفالت و …  بتواند عاملی برای عدم رها سازی فاضلاب خانگی در معابر عمومی باشد.

.

باشد که برخوردهای قهریه و قضایی، جریمه و هشدار در خصوص شیوع انواع بیماری ها، نازیبائی ها و بسیار دیگر مشکلات از جمله فرسایش اسفالت و …  بتواند جلو شهروندان متخلفی که نسبت به رها سازی فاضلاب خانگی خود در معابر عمومی اقدام می‌کنند را بگیرد‌.

 

 

با احترام

روابط عمومی شهرداری تایباد

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

*

code